Fenskær Efterskole

Hus 4’s hustur – Introugen på Fenskær Efterskole 2012

21. august 2012

Dejlige dage på hustur med hus 4

Som en del af introugen på Fenskær Efterskole, er der afsat nogle dage, hvor husene tager på tur, for at blive rystet godt sammen. Vi mærker det positivt i hverdagen, når et hus fungerer godt også i ikke lærerstyrede aktiviteter. Hus 4 tog ene af sted på tur – men andre huse vælger også at tage af sted to og to.

Af sted på tur

Onsdag morgen havde alle elever smurt madpakker til turen, og om formiddag havde eleverne tid til at pakke – mens lærerne havde møde, hvor elevernes skemaer skulle gøres færdige. Kl. 11 var alle parate til at starte husturene, hvor nogle huse skulle cykle – og andre skulle med bus. I hus 4 havde vi fået én af skolens busser, og vi startede med at køre til Struer, hvor vi spiste vore madpakker på havnen i det fantastiske vejr.

Derefter kørte vi videre til Nørrehytten i Holstebro, vi havde lejet. Pigerne i huset fordelte sig i to soverum og begyndte at pakke ud – og derefter blev eftermiddagen brugt på at lære hytten og området at kende. Det var skønt med en lille middagslur udenfor – og en kop kaffe eller saft på den overdækkede terrasse mens vi snakkede på kryds og tværs om vore sommerferier, det gamle skoleår – og ønsker for det nye! Indkøb til aftensmaden klarede vi sammen, så vi tog alle en tur i Bilka sidst på eftermiddagen. De, der var mest ivrigt efter at lave mad sprang straks på opgaven, da vi kom tilbage – men hele opgavefordelingen, så alle hjalp til med noget, gik nu meget let og smertefrit på hele vores tur  !

Bålhygge og masser af snak

Om aftenen havde vi bål, og vi havde rigtig meget sjov med en flødebolle-maskine, vi havde med, så man skulle være lidt aktiv og gribe sin ”aftenkaffe”. Da mørket faldt på fandt vi nogle knæklys frem og tog masser af billeder af de flotte farvemønstre, man kan danne i luften, når knæklysene svinges rundt. – Og tid til ”Mariekiks og skumfiduser” over bålet blev der også, men mange var lidt trætte og foreslog selv, at vi ikke skulle slutte så sent ved bålet, for de ville også gerne gemme lidt energi til at ligge og snakke og grine på værelserne. – Og DET blev der! Jeg tror næsten hele flokken livede op, da de krøb i soveposerne, så det blev sent, inden den sidste havde fået grinet af …….

Udflugt til Jyllandsakvariet og Kystcentret

Torsdag var vores udflugtsdag, hvor vi kørte til Thyborøn. Først var vi i Jyllandsakvariet, hvor flere følte sig lidt udfordrede over det at røre ved de levende fisk. Og udfordringen blev ikke mindre, da der var fodringstid, hvor vi alle måtte være med. Måske havde aftenens sene snak trættet mange, for pludselig sad en stor flok af pigerne ude ved ”klippe-klistre” bordet. De lavede nogle ret sjove kreationer, som straks blev foræret til huslærerne med et drillende smil  !

Derefter gik vi over i Kystcentret, hvor vi kunne ”lege og lære” videre om vind og vand, bølger og sand. Vi var færdige i Kystcentret midt eftermiddag og valgte så at tage direkte hjem til hytten, for det havde begyndt at regne så meget, at det ikke lagde op til flere udendørsaktiviteter.

Om aftenen havde vi planlagt en aktivitet, man måske ikke først og fremmest forventer, når man skal på hyttetur – så vi fik først pizza, og derefter havde vi medbragt projektor og lærred, så vi kunne se film på storskærm. Det var super hyggeligt – med madrasser, soveposer – alle i én bunke og en film, der kunne grines af!

Vi rundede aftenen af udendørs igen, hvor vi i stearinlysets skær bagte pandekager inden sengetid.

Og hjemad igen …

Fredag morgen stod på tidlig morgenmad – og rengøring over hele området, men alle var gode til at passe de aftalte opgaver, så vi var rigtig hurtigt færdige. Vi var tilbage på skolen igen til frokost, hvor alle husene var tilbage igen.

Det var en rigtig, rigtig hyggelig hustur, vi havde med hus 4 – og jeg har hørt, det også er meldingen fra de andre huse. Jeg tror i hvert fald, det er nogle trætte elever I forældre fik hjem på weekend! OG ….. fra hus 4 kan vi i hvert fald også sige, at det også var to glade men trætte huslærere, der kom hjem på weekend  !!!