Afslutningstalen, 2. del, v. Niels Kirk, Fenskær Efterskole 2011

20. juli 2011

Hermed følger 2. del af afslutningstalen, der blev holdt for elever og forældre til vores afslutning på Fenskær Efterskole:

Mange af jer kommer fra trygge rammer hjemme, hvor I har gået i små klasser og hvor der hele tiden har været voksne, der kunne gribe ind, næsten før konflikterne opstod.

Fenskær Efterskole har for jer været en rejse ud i verden, vejen ud i verden er her gået gennem en større grad af frihed. Vi forventer mere selvstændighed af jer, og I har skullet tage større ansvar for jer selv og jeres kammerater.

Det at gå fra barndommen og over i voksenverdenen er for mange et meget stort skridt. I mange gamle kulturer har man haft overgangsriter – det vil sige, at når man går fra et stadie i livet til et nyt, skulle man gennem prøvelser eller en renselse for at alt skulle gå godt.  Herhjemme har vi det lidt omkring konfirmationen. Efter jeres konfirmation var der sikkert mange, der fik at vide, at nu var I blevet voksne.

En fælles ting ved mange af de gamle kulturer er en stor bevågenhed på unge og en bevidsthed om, at det ikke nødvendigvis er let at blive voksen.

Man kan også sige, at når man skal fra barndommen og ind i voksenverdenen, er det over en smal bro med en rivende strøm under. Hvis gelænderet mangler, er der stor fare for at falde ned og blive opslugt. Her ser jeg gerne Fenskær Efterskole som en del af gelænderet, som har skullet hjælpe jer over og ind i voksenverdenen.

Vi har et stort ansvar på Fenskær Efterskole for, at gelænderet så også holder, vi har ansvaret for at give jer medspild, men også et tilpas modspil, som kan styrke jer til de opgaver, der kommer i årene frem.

Så kære forældre ……… I skal nok regne med kamp til stregen, hvis I forventer, at der kommer små børn hjem. Det er unge, I får hjem, der har lært at tage et væsentligt større ansvar og skal selvfølgelig også skal have den frihed, det kræver, og som de kan administrere.

Det betyder ikke, at vi så bare skal overlade de unge til deres egen skæbne. Jeg ved, at der er mange af jer, der har været gennem en lang kamp for at få et tilfredsstillende undervis-ningstilbud til jeres børn. Jeg ved også, at der er mange af jer, der fortsat kæmper, og skal de unge have et anstændigt uddannelsestilbud, er der fortsat en lang kamp for nogle af jer.

Hvis vi skal blive lidt i ordsprogenes verden, er der den om at ”Når krybben er tom, bides hestene”.  I står med et direkte slagsmål med sagsbehandlere, jobcentre UU- vejledere og andre relevante personer, der skal samarbejde med de unge og jer om den fremtidige uddannelse.

Det kan nemt blive en stor frustration for de medarbejdere i kommunen, der skal forvalte den tomme krybbe. Som jeg ser det, er det den overordnede fordelingspolitik, der er den store synder. Pengene skal være der, før de kan udbetales.

Nu, hvor pengene så ikke er der, er man begyndt fra overordnet politisk plan at mistænkeliggøre handicappede og andre i samfundet, der har hjælp behov.

Alt skal kunne måles i rationalitet og vækst, altså med andre ord – kan det betale sig. Det er, set med mine øjne, et meget farligt grundlag at bygge og styre et land på. Hvad er konsekvensen så for det eller dem, der ikke er produktive, hvad gør man med det eller dem i en rationel verden og tankegang.

Jeg bliver meget bange, hvis samfundet ikke skal hvile på et humanistisk menneskesyn. – Et samfund, hvor alle har lige rettigheder til et anstændigt liv, men i stedet hvile på en økonomisk /rationel tankegang. Vi skal ikke langt tilbage i historien for at finde regimer, der tillod sig at skelne mellem rigtige/produktive mennesker og så dem, man skulle skille sig af med. Der er vi heldigvis ikke, men retorikken er ved at blive skinger, og solidariteten er ved at smuldre, så jeg vil gerne her råbe ”vagt i gevær”.

Vi har fortsat megen velstand i Danmark, men velfærden smuldrer, den skal vi passe på.

Og nu til noget helt, helt andet ……………………….

Er der noget, der kendetegner traditioner, er det bl.a. at de er svære at lave om på. Det er jo tit meget godt, f.eks. når vi fejrer Sankthans, eller når vi tager op til Idre i Sverige, eller når vi holder gallafest. Men når det kommer til dårlige traditioner, er det straks meget værre, at man ikke sådan bare kan lave det om.

Siden jeg startede som forstander, har jeg indædt forsøgt at afskaffe de traditioner, der hører til afslutningen her på Fenskær Efterskole. Og I unge ved godt, hvad jeg hentyder til …………. Det forsmædelige, som lærere og forstander skal trækkes igennem af ydmygelser, nedgørelse, bespottelse, ulydighed, afpresning og til sidst oversprøjtning af ……………. ikke bare vand, men forfærdeligt koldt Fenskær Efterskole vand.

Jeg har med mange forskellige midler forsøgt at få det standset. Fuldstændig forbud mod skoleafslutning på Fenskær Efterskole, aflysning, appelleret til jeres bedre jeg. Jeg har appelleret til jeres forældre, men ingenting har kunnet afskaffe denne forfærdelige og afskyelige tradition. Ja, jeg har ved gentagne lejligheder forsøgt at stikke af fra ydmygelserne men er altid blevet løbet op eller er blevet trukket ud af det krat, jeg har gemt mig i  forskellige steder på Fenskær Efterskole.  Og kan I forestille jer det bøvl, Helge og jeg får hjemme, når sladderen rigtig tager fat her i Nr. Nissum, for der er helt sikkert mange, der har set, at der stod nygifte bag på den trailer, vi blev transporteret i ned til købmanden.

Havde jeg ikke haft alle de skønne morgentimer sammen med jer i løbet af året, ville jeg have troet, at alle vores anstrengelser havde været spildte.

Til slut vil jeg sige:

Tak til alle jer elever for jeres måde at være på, det har været helt fantastisk trods fredag eftermiddag. Bevar jeres humør og gåpåmod, hold fast i at få et ordentligt uddannelsestilbud og vær så jer selv.

Tak til jer forældre, det har været en fornøjelse, at vi måtte opleve og arbejde sammen med jeres børn. Vi er utrolig glade for den stor tillidserklæring, I viser, når vi flere år i træk får fornøjelsen af at undervise jeres unge..

Jeg vil også sige mange tak til alle lærerne, fordi I er drivkraften bag det helt specielle undervisningsmiljø, vi har her, og fordi I fortsat vil være med til at udvikle skolen, og at I tør udvikle jer selv.

Tak til det tekniske personale for at det i det hele taget kan lade sig gøre. Det er både folkene på kontoret, for der er styr på alt det med tal, og dem, der styrer udenfor.

Og til slut tak til bestyrelsen for, at netop vi får lov til at lave skole her på Fenskær.

Tusinde tak for et forrygende Fenskær Efterskole år.

Mvh.
Niels Kirk, forstander, Fenskær Efterskole

© Fenskær EfterskoleWebsite af Superego