Projektets navn: MADLAVNING 3U

Intro: Undervisningen foregår i skolekøkkenet i udslusningsafdelingen. Her er tre arbejdsstationer, der opbygningsmæssigt minder om et almindeligt køkken. Der forefindes køkkenmaskiner, som vil være tilgængelige i defleste hjem fx håndmixer, køkkenmaskine og opvaskemaskine.

Mål: Med udgangspunkt i elevens interesse i de praktiske opgaver inden for madlavning og ernæring, er det værkstedets mål

  • at eleverne opnår kendskab til og gør erfaringer med forskellige arbejdsprocesser i forhold madlavning, herunder mål og vægt, datomærkning mv.
  • at eleverne opnår en forståelse for vigtigheden af kostens sammensætning, så de bliver i stand til selv at sammensætte en næringsrig kost og opnår en forståelse for vigtigheden af god hygiejne i forhold til køkkenarbejdet.
  • at eleverne lærer at benytte en opskrift og følge anvisningerne
  • at eleverne selvstændigt tilbereder maden og gør rent efterfølgende
  • at elevernes viden om fødevarer udvides
  • at eleverne bliver fortrolige med brugen af forskellige køkkenredskaber og maskiner
  • at eleverne bliver i stand til selvstændigt at udforme opskrifter

 

Indhold: Projektet ”Madlavning” tager udgangspunkt i almindelige hverdagsretter, så den enkelte elev bliver fortrolig med madlavning og bliver i stand til at behandle råvarerne korrekt.
Der arbejdes med forskellige tilberedningsmetoder, og eleverne erhverver viden om og færdighed i brugen af de forskellige køkkenmaskiner og redskaber

 

Evaluering: Undervisningen evalueres med den enkelte elev ved slutningen af projektet. Denne evaluering skrives i elevens projektudtalelse.